top of page

CE SE-AUDE
LA A DOUA VEDERE

O PREZENTARE MUZICALÄ‚ A SCENOGRAFIEI DE TEATRU

Editura Eikon, 2021 / Hardcover / 448 p.

ISBN 978-606-49-0461-4

​

​

​

​

Muzica È™i regulile ei, cu misterul ei, cu filosofia È™i amprenta unui compozitor sau a unui dirijor, a unui interpret este un intermediar pentru scenograful Cosmin Ardeleanu în descifrarea profesiunii de scenograf. Parcurg paginile cu bucuria mirării mele. Sunt martorul unui drum personal, subiectiv, înălțător, al unei confesiuni pe care un artist o face cu smerenie. AÈ™a cum îÈ™i face È™i meseria. Descopăr patimă È™i pasiune, voluptatea cunoaÈ™terii. Un laborator vast È™i minuÈ›ios elaborat de un autor nebănuit de profund È™i vibrant. Cartea aceasta are trepte. Pentru unii, de iniÈ›iere. Pentru alÈ›ii, de È™lefuire a diamantului cunoaÈ™terii. Bucuria mirării mele gustă din preaplinul culorilor, al sunetelor, al cuvintelor, al volumelor ce-mi intră în ființă. Cosmin Ardeleanu scrie de fapt două poeme care undeva, în înaltul spirit, se întâlnesc È™i formează un pod, un platou pe care ideile circulă liber, firesc, armonic. Miraculos.

 

Marina Constantinescu

​

 

PRIMELE MELE DECORURI

MANUAL DE SCENOGRAFIE

Ed. Universitaria, 2021 / Hardcover / 346 p.

ISBN 978-606-14-1777-3

 

​

​

​

Autor a peste cincizeci de scenografii de spectacole È™i având în spate o carieră de peste douăzeci È™i cinci de ani pe scenele teatrale româneÈ™ti, Cosmin Ardeleanu ne invită într-o călătorie teoretică necesară nu doar studenÈ›ilor scenografi. Prezentul demers teoretic se aÈ™ază pe acel raft unde se află depozitată practica teatrală clasică, cea care serveÈ™te È™i i se supune dramaturgiei. Vom descoperi în paginile acestui manual profilul unui scenograf pentru care a fi mereu la repetiÈ›ii reprezintă o axiomă, un scenograf care în volumele È™i culorile pentru care optează nu uită că acel ceva care „trebuie pus în valoare în toate spectacolele de teatru” este jocul actorilor, un arhitect de scenă a cărui muncă se concentrează înspre a descoperi „esenÈ›a atmosferei locurilor” È™i pentru care inspiraÈ›ia nu vine decât în urma nenumăratelor încercări, schimbări, căutări.

 

Raluca Blaga

​

​

26 DINTRE PRIMELE MELE
50 DE SCENOGRAFII

Editura Blurb, 2023 / Hardcover / 240 p.

ISBN 979-821-09-4241-8

 

​

​

 

Cel mai năucitor paradox al scenografiei este „frumuseÈ›ea”. Decorurile frumoase smulg strigăte de admiraÈ›ie din public. ExclamaÈ›ia „foarte frumoasă scenografie” aduce însă tulburător de limpede aminte de tablourile (sau simfoniile) „drăguÈ›e”. Aceasta nu înseamnă totuÈ™i că nu există prin teatre È™i scenografii urâte. Cum trebuie deci să arate o scenografie reuÈ™ită? Care sunt competenÈ›ele unui scenograf „bun”?

 

Cosmin Ardeleanu

​

​

ASIA

Editura Blurb, 2019 / Hardcover / 240 p.

ISBN 978-036-89-5304-0

 

​

​

​

Când mă pregăteam să plec prima oară în Asia, toÈ›i cei care o văzuseră mai înainte îmi explicaseră că umiditatea uriașă din sud-est poate nimici orice instrument foto. AÈ™a că am lăsat acasă toate aparatele mele preÈ›ioase. Am cumpărat altul nou, micuÈ›, dintr–un mall din Bangkok. Era o cameră rezistentă la umezeală, un Olympus TG-5. Avea un obiectiv de 25-100 mm (echivalent al formatului de 35 mm) cu F2-4,9 È™i o distanță minimă a focalizării macro de 1 cm. Cu toate neputinÈ›ele sale, cu un senzor de jucărie, micul Olympus m-a scăpat de rucsacii cu camere, trepiede È™i filtre, de schimbatul de obiective de toate felurile, lăsându-mă să observ milioane de culori È™i parfumuri, de la Triunghiul de Aur al Thailandei, Laosului È™i Myanmarului, acolo unde se întâlnesc râurile Ruak È™i Mekong, pe țărmurile Mării Andaman È™i ale golfului Phang Nga, tocmai până la Shanghai.

 

Cosmin Ardeleanu

​

​

bottom of page