top of page

PARADOXURI.
SCENOGRAFUL BUN

Meseria „arhitectului de teatru” care imaginează, desenează È™i apoi înalță decoruri este plină de bizarerii.

 

Pe cât de solicitante È™i minuÈ›ioase sunt schiÈ›ele È™i planurile sale, pe atât de trecătoare sunt volumele tăiate È™i asamblate după ele. Decorurile scenografului durează cât durează È™i spectacolele pentru care au fost create.

 

În vreme ce meÈ™teÈ™ugul artistului plastic nu are nicio legătură cu artele performative (actoria, regia, coregrafia), scenograful trebuie să stăpânească toate gramaticile acestora. Pentru că obiectul travaliului scenografului nu este decorul pe care-l semnează, ci spectacolul care se montează în spaÈ›iul inventat de el. Și actorii, È™i compozitorul lucrează la acelaÈ™i spectacol, rafinând, cu ochii la el, partituri actoriceÈ™ti sau muzicale. Spre deosebire de colegii săi, scenograful este însă un artist cameleonic, care se preschimbă pe neaÈ™teptate în È™ef de producÈ›ie, pictor, merceolog sau maÈ™inist.

 

Scenograful este artistul din afara cercului actorilor conduÈ™i de regizor, fiind în acelaÈ™i timp mereu în mijlocul lor. Nedescurcându-se deloc în lumina reflectoarelor, pe o scenă expusă publicului, scenograful este artizanul acesteia câtă vreme sala e goală, în zilele È™i nopÈ›ile dinaintea premierei. DeÈ™i niciun spectator nu-l va zări vreodată printre volumele închipuite de el, aerul colorat de filtrele profilurilor È™i fresnelurilor, care-i inundă construcÈ›iile înfățiÈ™ându-le, va fi cel pe care È™i publicul, È™i actorii îl vor respira pe toată durata reprezentaÈ›iei. De aceea, un spectacol poate fi ruinat, iar altul înălÈ›at de scenografia lui. Iar „picturile” de zeci de metri ale scenografului sunt È™i vii, È™i tridimensionale. Chiar dacă sunt trecătoare, ele reprezintă oameni È™i poveÈ™ti care miÈ™că profund privitorii „tablourilor” scenografului, schimbându-le unora dintre spectatori complet viaÈ›a.

 

Însă cel mai năucitor paradox al scenografiei este „frumuseÈ›ea”. Decorurile frumoase smulg strigăte de admiraÈ›ie din public, aduc nominalizări È™i premii, asigurându-i scenografului neangajat contracte de colaborare pentru întreaga stagiune. ExclamaÈ›ia „foarte frumoasă scenografie” aduce însă tulburător de limpede aminte de tablourile (sau simfoniile) „drăguÈ›e”. Aceasta nu înseamnă totuÈ™i că nu există prin teatre È™i scenografii urâte. Cum trebuie deci să arate o scenografie reuÈ™ită? Care sunt competenÈ›ele unui scenograf „bun”?

 

Poate că prima dintre însuÈ™irile scenografului „bun” este aceea care-i apropie cel mai mult demersul de căutările actorilor: sinceritatea. Decorul spectacolului lor trebuie să fie È™i el „născut, nu făcut”. Un decor ridicat mimetic după o machetă „făcută” acasă nu seamănă deloc cu altul „născut” odată cu încercările actorilor îndrumaÈ›i de regizor. Culorile, texturile È™i mai ales proporÈ›iile, formele È™i dimensiunile volumelor imaginate la planÈ™etă, chiar simulate pe ecrane electronice, în aplicaÈ›ii tridimensionale, arată totuÈ™i altfel privite din fotoliile publicului. Pe deasupra, atunci când sunt locuite de actori care construiesc situaÈ›ii, formele desenate acasă trebuie potrivite cu povestea care se vede din sală. De aceea decorul reuÈ™it se naÈ™te de la o repetiÈ›ie la alta. El nu este niciodată executat milimetric conform unor schiÈ›e predate È™i semnate, „aprobate”.

 

Scenograful talentat reuÈ™eÈ™te să gestioneze „creÈ™terea” naturală a decorului său încadrându-se într-un buget care nu se suplimentează, organizând activitatea atelierelor în aÈ™a fel încât efortul tâmplarilor, mecanicilor, pictorilor È™i butaforilor să nu fie niciodată irosit. Ordinea în care elementele decorului său sunt executate, etapele de producÈ›ie — de la aprovizionare È™i debitare până la cele mai delicate retuÈ™uri — sunt trasate de către scenograful priceput mai întâi în linii mari, apoi din ce în ce mai amănunÈ›it, săptămânal, zilnic, programul fiind expus oricând modificărilor, reordonărilor, în urma unor decizii curajoase, potrivite surprizelor de tot felul, inerente oricărei proceduri în care sunt implicaÈ›i atât de mulÈ›i tehnicieni, atât de multe necunoscute.

 

Scenograful priceput este un bun psiholog, un „team leader” înzestrat, care inspiră încredere È™i stimulează imaginaÈ›ia colaboratorilor lui. Proiectul acestuia devine astfel È™i al fiecărui maÈ™inist sau recuziter, È™i al fiecărui meseriaÈ™ din ateliere, acolo unde, la fel ca pe scenă, travaliul este tot unul de echipă. Scenograful „bun” îÈ™i potriveÈ™te schiÈ›ele sale cu dotările scenei, cu pregătirea È™i capacitatea atelierelor, cu disponibilitatea serviciilor tehnice ale teatrelor în care lucrează, după cum îÈ™i adaptează proiectele È™i bugetelor obligate, care îi sunt doar anunÈ›ate de către directori. Constrângerile cotidiene îi stimulează scenografului iniÈ›iat fantezia misterioasă.

 

La fiecare repetiÈ›ie, tehnică sau artistică, el È™tie să continue înălÈ›area decorului său în „lumina” închipuită iniÈ›ial, păstrând prospeÈ›imea atmosferei primelor sale schiÈ›e, fiind în acelaÈ™i timp dispus să schimbe orice, oricât de mult va fi nevoie. Scenograful „bun” este deprins cu echilibristica, gestionând cu dexteritate balanÈ›a care măsoară, pe de o parte, pasiunea cu care se luptă pentru ideile sale — însoÈ›ită de elocvenÈ›a È™i convingerea cu care le prezintă colaboratorilor săi — È™i, de cealaltă parte, flexibilitatea necesară modificărilor, înlocuirilor, adaptărilor soluÈ›iilor sale la gustul, inspiraÈ›ia sau confortul regizorului, actorilor, la posibilitățile sau propunerile atelierelor, la întâmplările ivite zi de zi, oră de oră, până în seara premierei.

 

Însă primul criteriu al valorii, al reuÈ™itei, acela fără de care nu putem vorbi nici despre „teatru”, dar nici despre vreo altă artă a lumii, rămâne, probabil, sinceritatea. Iată motivul pentru care multe dintre decorurile „frumoase” nu doar că sunt nereuÈ™ite, dar ele nu izbutesc nici măcar să fie „scenografii”. Căci „frumuseÈ›ea” confecÈ›ionată, prefăcută, trăieÈ™te pe scenă, în timpul unui spectacol, cu totul altfel decât aceea firească, „naturală”, pe lângă faptul că È™i „arată” altfel. Sinceritatea este aÈ™adar, cum se spune în matematică, „condiÈ›ia necesară È™i suficientă” a autenticității, presupunând, desigur, că meÈ™teÈ™ugul (adăugat culturii obligatorii È™i, cum o numeÈ™te Andrei PleÈ™u, „igienice”) se află în posesia deplină a artistului.

 

Splendoarea vizuală care încurcă actorii este o scenografie nereuÈ™ită. Niciun element stingher de decor sau recuzită, nicio alcătuire compoziÈ›ională chinuită, nicio situaÈ›ie de lumină care slăbeÈ™te randamentul actorilor sau denaturează orientarea regiei nu-È™i pot găsi locul într-o scenografie împlinită. Tot efortul scenografului „bun” este îndreptat spre beneficiul poveÈ™tii, în direcÈ›ia acÈ›iunilor actorilor, în cursul trasat de către regizor.

 

Scenograful plăsmuieÈ™te atmosfera; culori, forme È™i texturi însoÈ›esc o recuzită încadrată de ornamente care „vorbesc” despre locul È™i timpul întâmplărilor de pe scenă. Dar reuÈ™ita scenografiei se „măsoară” după adâncimea mutaÈ›iilor psihologice generate în public de armonia contrastelor sale volumetrice È™i cromatice, de bogăția conÈ›inutului înconjurat de flancurile ei.

 

În sfârÈ™it, decorul reuÈ™it este acela care izbutind să păstreze intenÈ›iile primelor întâlniri dintre regizor È™i scenograf, încadrându-se în bugetul È™i condiÈ›iile teatrului, respectă toate termenele de predare la scenă. Pe durata repetiÈ›iilor, el creÈ™te sănătos, asemenea unui organism viu, îngrijit de specialiÈ™ti pricepuÈ›i È™i talentaÈ›i, nu doar împlinind toate aÈ™teptările, dar È™i depășindu-le, surprinzând È™i fermecând întreaga distribuÈ›ie, adaptându-se la toate pretenÈ›iile artiÈ™tilor, la restricÈ›iile financiare sau tehnice, transformând fiecare impas într-o È™ansă de a deveni È™i mai potrivit cu întreaga reprezentaÈ›ie, într-o oportunitate de a înflori uimitor.

semnătură gri închis.gif
bottom of page